Au
prochain Congrès international : une résolution du Comité pour les Femmes
Ecrivains, concernant les enlèvements dont sont victimes les filles en âge
scolaire.
Le Comité des Femmes Ecrivains de PEN
International présentera lors du prochain Congrès International (Ourense du
26/9 au 3/10) une résolution concernant les enlèvements dont les filles en âge
scolaire sont victimes. Le document qui sera soumis aux centres nationaux et
régionaux réunis à Ourense du 26 septembre au 3 octobre reflète cette tragique
réalité. Vous trouverez le texte de cette résolution (en anglais)
ci-dessous , ainsi qu’une présentation du Comité des Femmes Ecrivains,parue sur le site de PEN International, plus détaillée en
anglais (une des trois langues officielles de PEN, avec le français et
l’espagnol), ainsi que des liens vers d’autres sites comme l’ONU :
Un extrait de cette résolution synthétise la situation inacceptable
existant dans certains pays : « Violence against women and girls has
long threatened freedom of expression, and the wider global context of gender
inequality continues to be a very serious threat to the participation of women
and girls in literature, and to the education and literacy of girls. » (« La violence à l’encontre des femmes
et des filles menace depuis longtemps la
liberté d’expression. Le contexte général d’inégalité des genres empêche la
participation de celles-ci à la littérature, mais aussi à l’éducation et
l’alphabétisation des filles »)
Bien entendu, sur le site de PEN Belgique , nous ne manquerons pas de vous tenir informé des réalisations accomplies par ce Comité et, dans ce contexte, par PEN Belgique.
Jean Jauniaux
Président de PEN Belgique
14 août 2016
« Le comité des femmes
écrivains a été créé en 1991 pour promouvoir certaines questions auxquelles
font face les femmes écrivains dans le monde
– les défis au niveau familial et national tels que les inégalités en
matière d’éducation, l’accès inégal aux ressources et l’interdiction réelle d’écrire.
Le comité vise à faire
pratiquer les femmes écrivains dans les Centres PEN et d’autres organisations
et réseaux et collabore avec le Comité des écrivains en prison au nom des
femmes écrivains incarcérées ou en danger.
Les représentants du comité
participent à des réunions de la Commission des Nations Unies sur la condition
de la femme. Le comité a tenu des conférences dans des pays comme le Népal, le
Kirghizstan et le Sénégal et a publié des lettres d’information spécifiques. Il
utilise Facebook pour relier les travaux des femmes écrivains au monde. »
RESOLUTION : ABDUCTION OF
SCHOOL-AGED GIRLS.
Submitted by the PIWWC
The Assembly of Delegates of PEN International, meeting at its 82nd
World Congress in Galicia, Ourense, 25th September to 6th October 2016
Violence against women and girls has long threatened freedom of
expression, and the wider global context of gender inequality continues to be a
very serious threat to the participation of women and girls in literature, and
to the education and literacy of girls.
In particular, the abduction of school-aged girls is an ongoing global
issue and – as well as being an act of gender-based violence in and of itself –
typically marks the end of an individual’s education: prohibiting her
participation in, contribution to, and access to global literature both as a
reader and a writer.
Recent examples of this include:
· The Chibok schoolgirls kidnapping by
Boko Haram in Nigeria in 2014.
· Ongoing mass abductions of Yezidi girls
by ISIL in Iraq.
· The continued disappearing of
indigenous girls in Canada and the west of the United States.
· Abductions of school-aged girls in
Ciudad Juárez, Mexico, who since 2012 have been more specifically targeted on
their journeys to and from school.
It is very difficult to find global statistics on child abduction, as
there seems to be very little recognition or understanding around this issue.
Nonetheless, compelling evidence – both anecdotal and reported – shows that the
abduction of school-aged girls is a serious and growing issue in many
countries. The impact of this violence interacts with an ongoing silencing of
the voices and narratives of the girls and women affected; the curtailing of
their educations; and an exclusion from all the opportunities that come with education
and literacy. The climate of fear created by this situation poses a further
threat to other female students for whom the risk of abduction may be a
prohibiting factor in their own choice or opportunity to attend school.
The first step in tackling this is acknowledging, researching, and
documenting these cases. Work must also be done to further understand the
impact that the abduction of school-aged girls has on:
· Preventing the advancement of gender
equality, thereby inhibiting the free expression of women and girls.
· Preventing access for girls to quality
education and education equality, thereby inhibiting the participation of women
and girls in global literature.
Both of these issues – gender equality and access to education – are
priorities in the UN 2030 Agenda for Sustainable Development.
The Assembly of Delegates of PEN International calls on all
governments:
· To gather statistics on the abductions
of girls and to evaluate the impact such abductions have on the education of
girls.
· To generate more advanced global
consciousness and understanding of this issue through research.
The Assembly of Delegates of PEN International calls on UN Women:
· To act as a global leader in this
research and to prioritise combatting the abduction of girls in their
activities.